di 12/06 2012
Looptips tegen blessures

Looptips tegen blessures

Ongeveer een op de vier hardlopers raakt per jaar geblesseerd en veel van deze blessures zouden voorkomen kunnen worden. Hierbij een aantal tips om blessures te voorkomen.

In een groot aantal gevallen ligt de oorzaak van de blessure bij overbelasting. Men heeft te vaak, te lang en/of te snel gelopen. Ondankt het harde trainen bereikt men toch het doel niet want door de blessure moet er gerust worden. Beter is dan ook om te kiezen voor een geleidelijke opbouw van de trainingen. Train regelmatig en veel van deze trainingen op een tempo waarbij je rustig kunt doorpraten. Let op de signalen die je lichaam geeft want die komen er vrijwel altijd. Beperk de trainingsbealsting of sla eens een dagje over. Varieer de training zo veel mogelijk en na een zware training hoort niet weer een zware training maar een lichte (herstel)training.

Besteed ook aandacht aan een goede warming-up en cooling-down. Begin de training met 5 tot 10 minuten inlopen, gevolgd door wat rekoefeningen en beweeglijkheidsoefeningen. Besluit de training door rustig uit te lopen waardoor een gedeelte van de afvalstoffen weer worden afgevoerd.

Zorg dat je goede hardloopschoenen hebt die niet ouder zijn dan 1 1/2 jaar en waar maximaal 1500 kilometer op gelopen is. De demping is dan namelijk verdwenen waardoor de klappen bij de landing te groot gaan worden. Laat je adviseren bij een hardloopspecialist zodat je op het voor jou geschikte merk/model komt te lopen. Iedere loper is anders en het is maatwerk om de juiste hardloopschoen aan te meten.

Een logboek bijhouden kan nuttig zijn om bij opkomende pijnen te controleren of je wellicht wat te veel gedaan hebt.

Reactie plaatsen
Naam
E-mail
Bericht
Reacties worden geladen...

| Specials |

54e De Hypotheker-Beekloop

54e De Hypotheker-Beekloop

woensdag 21 augustus a.s.

JOOP broeders op Facebook

| laatste reacties |

JoopBroeders.nl is powered by Cognito Concepts
sponsored by
Casadelmar