zo 08/04 2012
Blessure achillespees

Blessure achillespees

Een voorbeeld van blessure-preventie uit de praktijk van vandaag. Ik heb een mail ontvangen van een hardloper die sinds twee weken last heeft van de achillespezen. Last van beide achillespezen is voor mij al een teken dat er zeer waarschijnlijk overbelasting in het spel is.

Na het mailen van een vragenlijst die alleen met ja en nee moet worden ingevuld, heb ik de antwoorden verwerkt en kwam ik tot de volgende algemene tips:

Vraag           ja/nee tip
Wordt er altijd begonnen met een warming-up met rekoefeningen voor de kuit ?   nee Begin iedere training met een goede warming-up met rekoefeningen voor de kuit
Wordt er altijd afgesloten met een cooling-down met rekoefeningen voor de kuit ? nee  Besluit iedere training met een goede cooling-down met rekoefeningen voor de kuit
Zijn de kuitspieren kort ?        ja Doe regelmatig (ook op dagen dat je niet loopt) extra rekoefeningen
Zijn de kuitspieren stijf ?        ja Laat de kuiten masseren
Ben je de laatste tijd langer aan het lopen ?      nee  Prima!
Loop je de laatste tijd vaker ?        ja loop eens wat minder vaak
Loop je de laatste tijd sneller ?       ja loop in een rustiger tempo
Ben je onlangs begonnen met intervallen ?      nee  Prima!
Ben je onlangs begonnen met heuveltraining ?      nee  Prima!
Loop je de laatste tijd meer in het losse zand ?     nee  Prima!
Zijn je loopschoenen ouder dan 1 1/2 jaar of heb je hier meer dan 1250 km mee gelopen ? nee  Prima!
Heb je O-benen ?         nee  Prima!
Heb je knik-platvoeten ?        nee  Prima!
Heb je een beenlengte verschil ?       nee  Prima!
Heb je overgewicht ?         nee  Prima! 
Vraag           ja/nee tip
Wordt er altijd begonnen met een warming-up met rekoefeningen voor de kuit ?   nee Begin iedere training met een goede warming-up met rekoefeningen voor de kuit
Wordt er altijd afgesloten met een cooling-down met rekoefeningen voor de kuit ? nee  Besluit iedere training met een goede cooling-down met rekoefeningen voor de kuit
Zijn de kuitspieren kort ?        ja Doe regelmatig (ook op dagen dat je niet loopt) extra rekoefeningen
Zijn de kuitspieren stijf ?        ja Laat de kuiten masseren
Ben je de laatste tijd langer aan het lopen ?      nee  Prima!
Loop je de laatste tijd vaker ?        ja loop eens wat minder vaak
Loop je de laatste tijd sneller ?       ja loop in een rustiger tempo
Ben je onlangs begonnen met intervallen ?      nee  Prima!
Ben je onlangs begonnen met heuveltraining ?      nee  Prima!
Loop je de laatste tijd meer in het losse zand ?     nee  Prima!
Zijn je loopschoenen ouder dan 1 1/2 jaar of heb je hier meer dan 1250 km mee gelopen ? nee  Prima!
Heb je O-benen ?         nee  Prima!
Heb je knik-platvoeten ?        nee  Prima!
Heb je een beenlengte verschil ?       nee  Prima!
Heb je overgewicht ?         nee  Prima!

De hoofdoorzaak moet waarschijnlijk gezocht worden bij het vaker en sneller lopen. Deze combinatie is waarschijnlijk te veel. Even wat gas terugnemen lijkt verstandig. Dat wil niet zeggen dat er helemaal niet gelopen mag worden maar wel een keertje minder en ook wat minder snel.

Verder advies is om regelmatig een rekoefening op een verhoging te doen, eventueel tijdelijk een hakverhoging in de schoen te stoppen en tijdelijk het bos te vermijden. In het losse zand zakt de hak dan namelijk te veel weg waardoor de klachten erger kunnen worden. Verder heb ik nog een artikel meegestuurd met nog wat leesvoer.

Ik verwacht dat de klachten binnen een paar weken verdwenen zullen zijn. Zonder het aanpassen van de belasting en het uitvoeren van de tips zullen de klachten waarschijnlijk erger worden en uiteindelijk leiden naar een echte blessure.

Een mooi voorbeeldje van blessure-preventie volgens mijn laagdrempelige methode!

Reactie plaatsen
Naam
E-mail
Bericht
Reacties worden geladen...

| Specials |

54e De Hypotheker-Beekloop

54e De Hypotheker-Beekloop

woensdag 21 augustus a.s.

JOOP broeders op Facebook

| laatste reacties |

JoopBroeders.nl is powered by Cognito Concepts
sponsored by
Casadelmar