wo 16/01 2013
Lopen bij glad weer en sneeuw

Lopen bij glad weer en sneeuw

Het zijn bijzonder omstandigheden en hierbij wat tips hoe je toch kunt lopen onder moeilijke omstandigheden.

Tip: Glad en sneeuw, hoe ga je er mee om?

Lopen met gladheid en sneeuw vergt een andere voorbereiding dan onder andere omstandigheden. Tijdens de koude omstandigheden is het extra belangrijk een goede warming up te doen. Spieren hebben meer moeite zich aan te passen tijdens koude omstandigheden. Door een goede warming up is de kans op blessures kleiner. Ga tijdens de warming up en cooling down niet teveel stil staan. Eerst inlopen en dan thuis nog wat oefeningen doen is helemaal geen slecht idee! In de koude omstandigheden koel je te snel af.

Wanneer je na afloop van je training graag wat rekoefeningen doet kun je deze natuurlijk ook onder de douche uitvoeren.

Zoek bij voorkeur een route uit waar je op de heenweg tegen de wind in loopt, en op de terugweg de wind in de rug hebt. Wanneer je dit andersom doet koel je vaak op de terugweg flink af.

Het lopen in de sneeuw kan erg mooi zijn maar het is wel verstandig je trainingen hier op aan te passen. Tijdens het lopen in de sneeuw is het van belang goed uit te kijken waar je je voeten neerzet. Om minder snel weg te glijden is het verstandig om wat kleinere passen te maken. Dit zorgt er ook voor dat er minder spanning op de liezen komt te staan. Verder kun je niet altijd zien wat er onder de sneeuwlaag ligt. Vooral op onverharde ondergrond is het oppassen voor stronken en takken. Pas hier je trainingen dus ook op aan.

Wat vaak vergeten wordt is dat het bij glad weer ook extra belangrijk is om goed zichtbaar te zijn. Het is belangrijk dat ook medeweggebruikers je op tijd zien, het is namelijk niet alleen voor jou glad. Wanneer je goed zichtbaar bent kunnen gevaarlijke situaties voorkomen worden. Ben ook extra alert bij kruisingen en bochten, een valpartij is zo gemaakt.

Het risico op blessures is tijdens gladheid veel groter. Probeer je dus met gladheid niet teveel op een bepaald tempo te richten maar loop een training gewoon lekker ontspannen. Het is slim om tijdens gladheid interval trainingen achterwege te laten.

In de winter zijn er verschillende schoenen die voor meer grip kunnen zorgen en er zijn ook "winterbanden" die je onder je schoen kunt bevestigen voor meer grip.

En nog een allerlaatste tip: Een training overslaan is helemaal niet erg. Dat winterweer is in Nederland altijd weet snel voorbij!

Reactie plaatsen
Naam
E-mail
Bericht
Reacties worden geladen...

| Specials |

54e De Hypotheker-Beekloop

54e De Hypotheker-Beekloop

woensdag 21 augustus a.s.

JOOP broeders op Facebook

| laatste reacties |

JoopBroeders.nl is powered by Cognito Concepts
sponsored by
Casadelmar